BizWorld, leren ondernemen

Leren ondernemen

Al een aantal jaren eindigt OBS De Reijer het schooljaar met het project Bizworld. Tijdens dit project zetten leerlingen uit groep 8 de basisschool op speelse wijze hun eigen onderneming op, waarbij ze worden begeleid door managers uit het bedrijfsleven, in dit geval door mensen van Craft Detachering. Ze maken kennis met ondernemen en geld verdienen, en kunnen zo alles wat ze geleerd hebben op de basisschool in de praktijk brengen.

Dit jaar werden de leerlingen van groep 8 van basisschool De Reijer uit Ridderkerk begeleid door Craft Detachering bij het opzetten van een eigen bedrijfje. Gedurende een aantal dagdelen stonden onder andere Linda Klaver (mede aandeelhouder), Nick Froon (accountmanager) en Eric Houtman (directeur) voor de klas. Ze legden uit hoe een bedrijf in elkaar zit, wat aandelen zijn, hoe er winst gemaakt wordt, hoe je het best en snelst kunt verkopen, en wat reclame maken en marketing inhoudt.

Groep 8 werd ingedeeld in teams, waarbinnen rollen werden afgesproken zoals die binnen een bedrijf gangbaar zijn. Zo kreeg de ene leerling de rol van financieel directeur, een volgende werd commercieel directeur, en weer een volgende was operationeel directeur. In het samenspel dat zo ontstond, maakten de teams allemaal hetzelfde product: zgn. ‘vriendschapsbandjes’. Ze produceerden vervolgens hun reclamemateriaal, verzonnen pakkende slogans en handelden met elkaar en met de bank in Biz-euro’s. In de klas gaven ze presentaties over hun product aan de andere teams.

Tijdens het voorlaatste dagdeel gingen de vriendschapsbandjes daadwerkelijk in de verkoop. De leerlingen uit groep 7 konden de vriendschapsbandjes met Biz-euro’s kopen, en werden daartoe enthousiast aangespoord door de teams. Het project werd extra leuk omdat er tussen de twee groepen een competitie ontstond. Het fanatisme waarmee de teams elkaar op een leuke manier de loef wilden afsteken, werkte aanstekelijk en leidde tot bijzonder vermakelijke situaties.

Het laatste dagdeel staat in het teken van het bedrijfsresultaat berekenen.  Er werden verschillende prijzen uitreikte aan de leerlingen. Er waren prijzen voor onder andere de beste slogan, het beste bedrijfsplan, en natuurlijk het beste bedrijfsresultaat.

“Het was een feest om mee te doen,” zegt directeur Eric Houtman. “De redenen voor Craft Detachering om mee te doen aan dit project, zijn divers. Tijdens het eerste dagdeel zie je al hoe de kinderen zich laten uitdagen om creatief te zijn, samen te werken, nieuwe dingen te doen en te bedenken. Tijdens de volgende dagdelen gebeuren er buitengewoon bijzondere dingen, als ze ineens merken dat hun handelen meteen effect heeft op het resultaat van hun groepje.”

“Het aardige is ook dat de leerlingen, waarvan het niveau varieert van LBO tot gymnasium, verbanden leren leggen tussen wat ze op school leren en wat er zich in het bedrijfsleven afspeelt,” aldus Houtman. ”Ze zien hoe hun kennis toepasbaar is in de praktijk. Ze maken kennis met hun klasgenoten op een andere manier, en leren ook dat je erg goede resultaten kunt bereiken als je op een goede manier samenwerkt. En daarnaast is het voor onszelf erg leuk om in Jip en Janneketaal uit te leggen wat we doen. Het dwingt ons ook eens op een andere manier naar ons bedrijf te kijken en naar de processen die daarin gaande zijn.”

Redenen te over om ook volgend jaar weer deel te nemen!

Zoek vacatures

Volg ons

Normering

Craft Recruitment BV, Laan van Vredenoord 33, 2289DA Rijswijk, T: 010 8200939, E: info@craftrecruitment.nl